Nowości
Udostępniliśmy w sprzedaży nowe moduły oprogramowania LINIA umożliwiające obliczanie linii napowietrznych wg normy PN-EN-50341-2016 (nowy załącznik NNA). |
GEOM 50341 |
Dane dot. geometrii linii w obliczeniach wg normy PN-EN-50341 są podobne jak w przypadku normy PN-EN-5100, różnią się jedynie szczegółami dot. sadzi i owiewania wiatrem izolatorów.
INFORMACJE OGÓLNE: Do mechanicznych obliczeń linii napowietrznej niezbędne jest podanie następujących danych wejściowych: Dot. ustawienia słupów i zawieszenia przewodów:
UWAGA: Typ mocowania przewodu (mocowanie sztywne czy wahliwe) na słupach przelotowych ma znaczny wpływ na siły mechaniczne występujące w linii. Mocowanie suwliwe (np. przewód przesuwający się w uchwycie) lub wahliwe (wychylenie izolatora lub zawiesia) znacznie redukuje siły występujące na słupach przelotowych, szczególnie w nierównomiernych przęsłach. Dla nierównomiernych przęseł należy dążyć do stosowania zawieszeń suwliwych/wahliwych na słupach przelotowych, lecz należy zdawać sobie sprawę, że taka redukcja sił pociąga za sobą zmianę zwisu przewodu z niekorzyścią najczęściej dla dłuższych przęseł.
Dot. geometrii linii:
W przypadku linii wielotorowych, dodając kolejne przewody do istniejącej konfiguracji linii, możemy korzystać z wcześniej zapamiętanych danych podając jedynie np. nowe punkty zawieszenia przewodu.
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE: Podanie geometrii linii zaczynamy od określenia numeru pierwszego przewodu (dowolny nadany przez nas numer) oraz numeru i funkcji pierwszego słupa:
Następnie dla pierwszego słupa podajemy niezbędne parametry. UWAGA: Zamocowanie przewodu od wierzchołka słupa lub Hp są parametrami zamiennymi, tj. podajemy tylko jeden z tych parametrów.
Dla kolejnego słupa (słup przelotowy) możemy dodatkowo określić parametry zawieszenia przegubowego:
Podajemy rozpiętość przęsła oraz funkcję drugiego słupa:
Dla słupów narożnych określamy kąt załomu.
Powyższe kroki powtarzamy dla kolejnych słupów w sekcji, aż do słupa mocnego, który kończy sekcję naciągową dla danego przewodu. UWAGA:
|